luni, 7 iulie 2014

Gradina cu bune si rele



       Gradina e verde cu tente de galben la inceput de iulie.
      Varza de vara a crescut foarte bine, a invelit, insa din pacate jumate din ea e deja devorata de melci si omizi verzi. Nu am stropit-o cu nimic, iar vremea umeda se pare a le-a priit daunatorilor. Drept vorbind nu ma supar foarte tare, partea inferioara, cea perforata o curat si toate bucatile le dau la pasari. In special gainilor si puilor zburataciti le place varza tocata. 



      De conopida nu sunt multumita, a facut niste flori cat pumnul si nici nu le-am descoperit la timp sa le culeg, motiv pentru care nu mai sunt albe. Probabil vor ajunge tot hrana la zburatoare si rumegatoare. Acelasi lucru l-am patit anul trecut cu broccoli, a facut niste flori mici-mici si nu prea gustoase, motiv pentru care anul asta am renunantat la el. Nu cred ca voi mai planta conopida la anul. 


      Guliile le-am terminat, toate au ajuns in salata, sau gustare la serviciu. Pot spune ca anul acesta cultura guliilor a fost un succes: au crescut suficient de mari, au fost delicioase, nu au ajus sa se lignifice, nu s-au iutit. Ce mai, au fost perfecte! Clar cultivam si la anul.
       Si mazarea a fost un succes, am mancat cruda direct din pastaie, am gatit si am reusit si sa punem la congelat cateva kg. La anul o voi semana mai rara. Desi a avut sarme pe care sa se agate si sa se sprijine, din cauza ca am semanat-o foarte deasa si pentru ca a crescut inalta, la un moment dat s-a prabusit si a fost mai greu de cules. 


       Castraveciorii au inceput si ei timid sa lege. Au primit o portie de zeama bordeleza pentru ca incepusera sa aiba frunzele parlite. Sper sa rodeasca pentru ca mararul a inflorit si de-abia asteapta sa mearga impreuna la borcan in beci :)




   
   Ardeii iuti incep sa frunctifice, de obicei aveam doar de cei rosii lungi, anul asta insa am o varietate de forme si culori. Rasadurile le-am avut pe caprarii, insa cand i-am mutat in gradina nu am mai notat cine e cine. Va fi o surprinza si pentru mine cand se vor coace. 



      Tomatele o parte au crescut si-s sanatoase. Insa am si unele care se dezvolta mai greu, iar altele care au fost usor afectate de mana. Au primit si ele o portie de zeama bordeleza, le-am scurtat rochitele de frunze lasadu-le tulpinile dezgolite la cele mai afectate. La fel ca la ardei, nu le-am mai evidentiat pe soiuri in gradina, si nici nu au suficient mulci motiv entru care pe alocuri au reaparut buruienile. Cu ele mai avem multa treaba: mulcit, legat, copilit. 





     
 Radacinoasele cresc vanjoase. Mai am de rarit la morcovi, si cum de curand am reusit sa ne achizitionam un deshidrator, vom toca morcovii rariti si-i vom usca pentru la iarna. 



     Fasolea pitica rodeste cu sport, am cules deja o portie. Cea cu pastai late abia infloreste.Pare sa-I priasca inlatuirea cu floarea soarelui. 



      
      Patrunjelul de frunze trebuie tuns, musai. O parte va merge la congelator iar alta parte la deshidratat. Speram ca pana in toamna sa mai avem o tura de frunze pentru zarzavat.


      Cu dovleceii ne merge tare prost anul asta. In alti ani aveam de dadeam si la pasari la timpul asta, insa acum abia au primele frunze adevarate. Nu le-a placut deloc frigul si umezeala. 


       Cat despre ceapa si usturoi, mi-e si jena sa vi le mai arat. De fapt nici nu pot sa vi le arat pentru ca sunt acoperite de buruieni. Si mi-e cam teama sa le plivesc pentru ca anul trecut am avut experienta neplacuta a manei la nici doua zile dupa ce am scos buruianul din ceapa. Asa ca anul asta am decis sa nu o mai dezgolesc de tot. Nu stiu de va fi bine ori ba…




Un comentariu:

  1. Si eu am rosii [pardon!tomate] asa incretzite ...Asa li soiu'???si la varza am musafiri d-astia...

    RăspundețiȘtergere